Friday, July 16, 2010

Pengalaman merempit di Ar-Rahnu Agro Bank, Nilai

Salam semua...ok,kali ni aku nk cita pasal pengalaman aku pi merempit emas di Ar-Rahnu Agro Bank, Nilai yg terletak di Taman Semarak pada 15/7/2010. Dekat je ngan umah aku,tp sebab aku dari opis di Putrajaya so jauh sket la. Macam biasa, senjata yg aku bawak ialah EMAS dan certificated. Tujuan utama biasa lah nk guna duit sket sbb nak pindah umah, sbb lain nak beli stok baru lah!! Harga tgh baik skrg ni utk tmbah stok..hehe! Tujuan lain ialah nak tgk sendiri ketulenan Emas PG dan Emirates nih sbb sebelum ni asyik dgr org punya pengalaman je, nk jgak tgk ngan mata kepala sendiri. Baru puas hati!! (",)




Kali ni aku nk try gadai emas Emirates 10g dan PG 50g. Sampai je kt Agro Bank aku tgk cus x ramai pun, ada dua org je...So mgkn cepat la sket kot urusniaga aku nnt. Aku terus jmpa pak guard kata nk ke Ar-Rahnu. Dia tunjuk satu bilik dan soh jmpa ngan Puan Lina. Dalam bilik tu x de cus,so lg mudah dn cepat lah nk gadai! hehe...masuk je bilik Puan Lina, dia senyum dan soh aku duduk. Mmg mesra pelanggan sungguh! Dia tanya ada brapa ketul, aku jawab la 2 ketul. Then dia explain kata first time gadaian bank akan bg 60%, second time dan selanjutnya baru bank bg 70%, sbb dh dikira regular customer.
Aku tanya gak rates emas semasa, dia cakap RM126.00/gram. Yang paling penting,pastikan bawak SIJIL@CERTIFICATED utk emas yg nk digadai sbb bank akan amek sekali sijil tu dan x kn terima emas tanpa sijil. Kalo resit pembelian aku rs ikut cawangan bank rsnya,sbb aku penah dgr ada cawangan bank yg mintak resit pembelian. Tp kes aku ok je,dia x mintak resit pun. Tapi di nasihatkan bwk je utk persediaan. Pastu dia pn bg borang utk aku isi, pastu aku keluarkan stok Emirates 10g yg nk digadai, dia pun start menguji emas2 aku ni. Memang cun2 10g, pastu dia check skali lg, mmg emas tulen 999.9 24k! Sory la sbb x sempat nak amek gmbr time dia timbang 'anak2 emas' aku nih.

Abis dia check 10g tu aku bagi lak PG 50g utk gadaian kali kedua, so yg ni aku akan dapat 70%. Time dia check berat PG 50g nih scale appear 50.01 gram, tp bank akan consider ia sebagai 50g gak. Dia pun cakap, benda ni normal. Kdg2 berat akan jd 49.99g, pun diaorg akan terima sebagai 50g. Tapi apa2 pun, yang penting emas Emirates dan Public Gold memang tarak tipu punya! GERENTI 100% TULEN!! hihi...

Lepas proses timbang ni, dia akan keluarkan Surat Akuan Gadaian. Dia jugak akan bagi kita satu surat jaminan utk kita tandatangan, surat ni sebagai jaminan kalau in case apa2 berlaku, pihak bank akan ganti balik emas kita ikut harga marhum. Pastu dia akan bg Surat ni dan Resit Pengeluaran utk proses amek duit di kaunter. SETTLE!! (",)

Di sini aku terang sket kira2 untuk proses ni...


Emas Emirates 10g x RM126.00/gram = RM1,260.00 (Nilai marhum)

First time gadai dapat 60%, jadi RM1,260 x 60% = RM756.00 (Jumlah pinjaman)

Upah Simpan utk 6 bulan = RM45.36 (RM1,260 x 0.60 /100 = RM7.56 sebulan) boleh sgt!!



Emas Public Gold 50g x RM126.00/gram = RM6,300.oo (Nilai marhum)

Second time gadai dapat 70%,jadi RM6,300.00 x 70% = RM4,410.00 (Jumlah pinjaman)

Upah simpan utk 6 bulan = RM283.50 (RM6,300 x 0.75 / 100 = RM47.25 sebulan) murah kan!


Surat Akuan Gadaian (Salinan kita)


Ni lah Surat Akuan Gadaian utk kita simpan. Time kita nak tebus emas kita nnt, bwk surat ni, jumlah pinjaman( kalo nak bayar sekaligus,leh jgak minta utk bayar bulan2) dan upah simpan. Senang kan! Tak smpi setengah jam dah settle proses merempit nih. hehehehe...

JOM SIMPAN EMAS!!!

No comments:

Post a Comment